Neus Escudero Anglés;Roser Genover Huguet
Lletramola és un projecte didáctic per a l'Educació Infantil. Consta de set quaderns i l'objectiu és iniciar els alumnes en el procés gradual d'aprenentatge de la lectoescriptura i guiar-ne la progressió. Tres personatges, la fada Lila, la bruixa Brufina i el mag Benet, s'encarreguen de presentar, per mitjá del llenguatge narratiu, cadascun dels fonemes i lletres que es treballen en els quaderns. El tractament de cada fonema s'inicia amb el reconeixement del so i la seua representació gráfica en minúscula i majúscula, per afavorir-ne la discriminació auditiva i visual. El métode didáctic utilitzat presenta una seqüenciació progressiva dels continguts: es passa del fonema a la lletra, de la lletra a les síl·labes, i d'aquestes a les paraules, les frases i als diversos textos (poemes, endevinalles, embarbussaments, etc.). D'altra banda, sempre que s'introdueix una nova lletra, se'n repassen les estudiades fins aleshores. D'aquesta manera, els alumnes relacionen els nous continguts amb els ja apresos. En el quadern 6 es treballen les consonants: Ç, z, r, rr i x. Se'n fa la presentació a partir de contes o históries representades amb vinyetes. En finalitzar aquest quadern, s'hauran treballat totes les lletres de l'abecedari, cosa que suposa un pas considerable en aquest procés d'aprenentatge de la lectoescriptura. Aixó permet plantejar activitats una mica més avanÇades (ordenar lletres per formar una paraula, lectura i escriptura de frases, cópia de textos, etc.), sempre i quan s'hagi fet préviament el treball sequëncial per a cada lletra. Els tipus de text que figuren en aquest quadern són contes, vinyetes, endevinalles, embarbussaments, poemes i descripcions. Es presenten en lletra lligada, que tabmé faran servir els alumnes per escriure amb el suport de la pauta. També trobem sopes de lletres, mots encreuats i frases amb pictogrames. S'inclou un full de retallables que seran necessaris per a la realització d'algunes fitxes. A cada fitxa es proposen, a més de les activitats individuals, unes activitats prévies (introduïdes amb una aspa) que pretenen ajudar els alumnes a comprendre i fer adequadament la tasca que se'ls demana i a iniciar-se en el coneixement de les primeres nocions gramaticals (génere, nombre, etc.). Al final del quadern hi ha una fitxa d'avaluació amb activitats a partir dels fonemes treballtas.